Page tree
Skip to end of metadata
Go to start of metadata

Comptes

Les persones vinculades a la Universitat Jaume I (UJI) i que formen part de la comunitat universitària, tenen dret —i en els casos de relació laboral o docent activa, l'obligació— a disposar d'un compte corporatiu d'usuari.

Vincle amb la UJI. Tipus

S'entén per vincle la relació que les persones que formen part de la comunitat universitària mantenen amb l’UJI. Aquest, ordenat per precedència, pot ser:

  1. Laboral actual (PAS i PDI).
  2. Docent actual (alumnat).
  3. Suport extern actual (personal d'empreses en què s'externalitza la prestació presencial de serveis).
  4. Altres actual.
  5. Laboral passada (Senior i Prioris).
  6. Docent passada (Alumni).
  7. Suport extern passada (Prioris).
  8. Altres passada (Prioris).

Atenció al vincle 'Tercers (clients i proveïdors) (5)'

Aquest vincle no dóna accés a compte corporatiu d'usuari (és el vincle bàsic per a les relacions econòmiques amb l'UJI)

Noteu que els vincles van lligats a una 'situació administrativa o relació contractual o de col·laboració, present o passada' i no són 'prorrogables' més enllà d’aquestes. En cas de pèrdua, sols es pot optar a un altre vincle de menor precedència, si existís i sense perjudici de complir les condiciones requerides.

En el cas dels estudiants, el vincle roman obert fins que s'expedisca el títol, moment en el qual es tanca l'expedient. Això és així fins i tot en el cas que, en un moment donat, l'estudiant no estiga matriculat en algun curs; en aqueix cas, l'alumne no té accés als beneficis derivats de la matrícula (v. gr., accés al crèdit d'impressió, MS *Office 365...) però conserva el compte.

Compte corporatiu d'usuari

Una vegada registrades les dades en IGLÚ es genera el compte corporatiu. Aquest és un procés automàtic per als vincles de tipus ‘laboral actual’ o ‘docent actual’, i potestatiu en altres casos. En aquests casos (vincle del tipus ‘suport extern’ i ‘altres’) ha de ser la unitat organitzativa de l’UJI qui demane al Servei d’Informàtica (SI) que genere el compte corporatiu d'usuari; per aquestos casos el vincle ha de tenir, necessàriament, data de finalització.

No obstant, el personal que té vincle del tipus ‘suport extern’ i ‘altres’ i preste servei en entitats dependents de l’UJI, en virtut d’un contracte d’encàrrec de tractament o d’encomana de gestió, pot tindre un vincle sense data de finalització (i. e., indefinit). En aquest cas, és l’entitat dependent la responsable de notificar al SI les baixes del seu personal d’aquest tipus.

En el cas de vincles del tipus ‘passada’, el compte corporatiu ja existeix i és el mateix IGLU qui modifica el tipus de vincle, de forma automàtica, i l’actualitza al tipus ‘passada’.

Precedència dels comptes segons el vincle que les subtendeix

Com que una persona pot disposar de diversos vincles amb l'UJI, i mentre no s'implante la unificació de comptes (una persona un únic compte amb els rols que apliquen), també disposarà de diversos comptes. Evidentment això és un focus de problemes, perquè ha d'usar-se el compte adequat per a la fi perseguida.

Òbviament, els comptes tenen diferents precedències i es corresponen amb l'ordre dels vincles donat anteriorment. D'aquesta forma, quan es perd un vincle amb la universitat, el compte associat també finalitzarà; en aqueixa situació, el compte principal passarà a ser el lligat al vincle actiu de major precedència. El mateix ocorre al revés: en cas que la persona accedisca a una vinculació de major precedència, el compte principal passarà a ser el lligat al vincle actiu de major precedència.

Evolució dels estats del compte

Què ocorre amb un compte corporatiu quan es perd el vincle? Durant un any, després de tindre el vincle caducat, el compte corporatiu està actiu, sense perjuí de perdre accés a altres serveis associats amb el compte, com ara les llistes de correu o l'accés a diferents consultes d'IGLU, atés que l'accés a aquests pot requerir mantenir una posició en l'organigrama de l’UJI.

Una vegada passat l'any de cortesia, el compte es fidelitza (vincles del tipus ‘passada’), de forma indefinida, fins que l'usuari o usuària decidisca que no desitja seguir (en aquest cas se suspén el compte corporatiu; açò s'indica en la data fi del compte).

Per mantenir-la, durant un interval de 20 dies abans i 20 després de la data de finalització, pot accedir al formulari del IGLÚ [IGLU > Informació personal > Credencials] Confirmació d’ús del compte corporatiu de l’UJI manifestant la seua voluntat de seguir usant-la.

Cancel·lació del compte corporatiu d'usuari

En tot cas, si l'usuari o usuària decideix cancel·lar el seu compte, pot sol·licitar-ho via Registre General i es procedirà a finalitzar el compte corporatiu d'usuari.  Immediatament, al compte se li assigna una clau aleatòria, de forma que l’usuari no pot accedir ja al mateix. Passats quinze dies, el compte passa a l’estat de ‘suspensió’; això implica, v. g., que el remitent d’un correu-e a eixe compte rep una resposta dient-li que el destinatari no ha rebut aquell correu-e.

Rols

A diferència del compte corporatiu d'usuari, que és universal per a la comunitat universitària, hi ha rols que habiliten a l'usuari a realitzar determinades accions o li concedeixen certs drets d'accés, que depenen, bé del vincle de l'usuari amb l'UJI, bé de la seua posició en l'organigrama corporatiu (plaça) o, fins i tot, poden ser atribuïts nominalment (pel responsable / titular de la Unitat Organitzativa (UO) prestadora del servei).

Alguns d'aquests rols són automàtics, v.g. el dret d'inici de sessió (Windows) en els equips associats a la UO a la que pertany la persona o accés al disc compartit (X) de la UO. Altres s'han de sol·licitar expressament, v.g. “Sol·licitud d'àlies i bústia compartida”, “Sol·licitud d'obertura d'un compte d'explotació”… Podeu consultar tots els procediments disponibles en Formularis peticions (SPI).

Com afecta la cancel·lació d’un vincle als rols associats a un compte

La pèrdua del vincle amb l'UJI suposa la pèrdua immediata dels drets associats al rol que l'usuari pogués tenir concedits. Els rols es restauren si ho fa el vincle. En el cas dels concedits mitjançant SPI a la persona (explícits/nominals), es restauren, si ho fa el vincle, només fins que expire el termini màxim de concessió (si n'hi ha).

Procediment de gestió de les ubicacions lògiques

És important conéixer el procediment de gestió de les ubicacions lògiques, que són una espècie d'equivalent UJI a les Unitats Organitzatives (UO) que apareixen a la literatura sobre estructura organitzacional. L'existència de la ubicació lògica a l'ERP e-UJIer@ és condició necessària per a poder contractar a personal, disposar d'espais físics (noteu que hi casos d'UO que tenen membres d'altres UO existents, com ara algun institut, que sols necessiten espais) o poder accedir a serveis com ara la telefonia o disposar d'un compte corporatiu.

Quan algun òrgan de direcció de l'UJI decidix crear una nova ubicació lògica (UO) ha de seguir aquests passos:

  1. S'ha d'adreçar a la Secretaria General per a demanar-la, incloent la proposta del nom i de l'acrònim.
  2. Aquesta s'adreça a l'Oficina Tècnica d'Obres i Projectes (OTOP) per a que la cree. A partir d'aquest moment, l'OTOP, a proposta del vicerectorat amb competències sobre infraestructura física, ja pot assignar-li ubicacions físiques.
  3. L'OTOP ho notifica al:
    1. Servei de Recursos Humans (SRH) per a que, si la nova UO ha de disposar de RR. HH., cree els vincles (o li assigne algun dels existents) i subvincles.
    2. Servei d'Informàtica per a què cree els grups d'usuari adients als servidors corporatius, incloent al controlador de domini de MS Windows. Aquests, necessaris per a l'operativa lligada als comptes corporatius, depenen, subsidiàriament, dels vincles i subvincles prèviament creats pel SRH. 

Noteu que, a banda de la creació, hi ha altres accions possibles com ara canvi de nom, agrupació d'unitats o baixa (que no eliminació -donat que hi ha que garantir la coherència de les dades històriques), que cal tractar seguint aquest mateix guió.


  • No labels